Ангели чекають свого повернення

У 1755 році перед костелом святого Антонія збудовано сходи та встановлено скульптуру Непорочного Зачаття Діви Марії. По два боки від неї розташовано фігури двох поклінних ангелів.

Фігура Непорочного Зачаття Діви Марії вистояла Першу та Другу світові війни і збереглася на тому ж місці до нашого часу. А от фігури ангелів були скинені з балюстради та страшенно пошкоджені радянською владою. Це сталося 12 жовтня 1964 року, під час чергової антирелігійної акції.

Однак вцілілі частини скульптур перенесли на подвір’я храму, за апсидою. Це певною мірою і врятувало їх від цілковитого знищення та історичного забуття.

0_61638_6c4dd2dc_xl

 

Фігура Непорочного Зачаття Діви Марії з двома поклінними ангелами перед храмом святого Антонія з Падуї (поч. XX ст.)

 

Ініціатором реставраційного процесу став настоятель храму святого Антонія з Падуї о. Владислав Лізун. У 2012 році за відновлення фігур ангелів взялися студенти кафедри реставрації архітектурної та мистецької спадщини (РАМС) Інституту  архітектури Національного університету «Львівська політехніка».

Немає одностайної думки щодо авторства збереженої скульптури Матері Божої Непорочного Зачаття. Адам Бохняк вважав, що її автором був Себастьян Фесінґер і порівнював цю скульптуру Матері Божої з аналогічною, розташованою перед костелом францисканців у Перемишлі. Також різцю Себастьяна Фесінґера, на думку Бохняка, належала і скульптура св. Антонія Падуанського, розташована зліва від входу до храму. Проте Збігнев Горнунг вважав ці скульптури витвором Фабіана Фесінгера.

А от хто був автором скульптур двох ангелів, достеменно невідомо. Можливо це – Себастьян Фесінґер, а, можливо, хтось із його учнів…

Оскільки деякі фрагменти скульптур ангелів були назавжди втрачені, то встановити їх первинний вигляд вдалося лише за допомогою архівних фотографій. Відтак стало відомо, що скульптор вирізьбив у них характерний тип волосся та масивні кучері, притаманні стилю бароко. Один із ангелів стоїть на колінах, руки складені одна на одну долонями та направлені вперед. Саме цей жест характеризує служіння янгола Діві Марії. Голова припіднята доверху та нахилена на праву сторону. Його погляд також спрямований до скульптури Діви Марії.

За композицією ці ангели належать до окремого різновиду виконання скульптури, а саме путто – образу маленького хлопчика з крилами, що символізує передвісника земного або ангельського духу.

p1120992

 

Олена Стасюк біля фігури одного із ангелів під час реставрації

 

Олена Стасюк, доцент кафедри реставрації архітектурної та мистецької спадщини (РАМС) Інституту  архітектури Національного університету «Львівська політехніка»:

«До нас ці скульптури ангелів потрапили у дуже знищеному стані. У них були відбиті руки, голови, понівеченою була також драперія, що обвивала постаті. Інформації яка б допомогла відтворити первинний вигляд було дуже мало. Шукали у багатьох джерелах, переглядали старі фотографії. За цими фотографіями ми можемо розгледіти певні частини тіла: голову, руки чи ноги однак відобразити точний згин кожного пальчика – практично неможливо. Проте якщо колись знайдеться автентичний фрагмент, все можна буде виправити.

Фігури виліплені із вапняку. Зі штучного каменю нам вдалося відновити крила. Зараз дороблятимемо янголам руки та голівки.

Окрім того втрачено фрагменти драперії навколо постатей. Очевидно, що вона була виліплена не лише  як окраса, а й слугувала додатковою опорою для фігури. Але нам ще потрібно з’ясувати як саме це було зроблено…

Також у нас на реставрації перебуває один із постаментів на якому розташовувався ангел. Інший залишився на балюстраді. Виготовлені вони із пісковику. Найближчим часом плануємо все остаточно зачистити і відреставрувати кутики».

p1130618

Хочеться вірити, що незабаром ці маленькі ангели таки повернуться до костелу святого Антонія з Падуї, на своє звичне місце, щоб знову возносити хвалу Діві Марії та Всемилосердному Господу.

 

Більше фото дивіться у розділі “Галерея”